X

Maak kans op het winnen van de Powerbreathe Plus. 

Met een POWERbreathe versterk je de ademspieren zodat je makkelijker en dieper adem kunt halen.
Het trainen van je ademhalingspieren verbetert aantoonbaar je prestatie.  

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 
 

Racefiets voor triathlon

*

Het is in een paar andere hoofdstukken onder bike fitting al aangekaart, maar we wijden er een evengoed ook nog een apart hoofdstuk aan.

Kun je van een racefiets een triathlonfiets maken? Daar is het simpele antwoord op: NEE.
Nee, dat gaat niet omdat de geometrie van beide fietsen behoorlijk verschilt.

Kun je dan wel op een racefiets een wat meer geschikte triathlonpositie hanteren in combinatie met een aerobar. En het antwoord daar is op : JA. 

Ja, dat kan meestal wel maar met een aantal details waar je goed op moet letten. 
Hieronder een aantal punten waar je rekening mee moet houden.

Tip 1:
Vaak zijn de zogenaamde aero racefietsen minder of zelfs niet geschikt omdat de zadelpen niet rond is en je deze niet kunt vervangen voor de speciale triathlonzadelpen waarmee je het zadel wel ver genoeg naar voren kunt krijgen. Bijv. een Giant Propel is voor de meeste mensen in dat geval te lang en door de specifieke zadelpen krijg je het zadel bijna nooit ver genoeg naar voren. Uitzonderingen zijn bijv. de Felt AR-modellen die een zadelpen hebben die je kunt omdraaien, de Orca Aero waarbij dat ook kunt doen en op bijv. de sommige Cervelo S-modellen kun je een andere Cervelo triathlonzadelpen monteren.

Heb je een racefiets met een ronde zadelpen met een diameter van 27.2 mm of groter dan is kun je de Profile Design triathonzadepen plaatsen. Daarmee is dan de eerste goede stap al gemaakt. 

Wil je weten wat er met jouw racefiets wel of niet mogelijk is dan kun je contact opnemen met TRIPRO op 035-6245475.
  
Tip 2:
Een aerobar met genoeg verstelmogelijkheden bij de armpads en een waarbij je een ontspannen polspositie hebt. Een goed voorbeeld is de Profile Design 35A



Tip 3:
Een goed passend triathlonzadel. Omdat je in de triathlonhouding meer voorover kantelt is het de bedoeling dat je ook je bekken meedraait en dat betekent dat je op een andere manier op je zadel zit dan in de racepositie. En deze triathlonpositie geeft meer druk op de voorzijde van de perineale delen en de meeste mensen kunnen daarom niet comfortabel op een racezadel in een triathlonpositie zitten.

Tip 4:
Zorg dat je de stuurpen niet te kort maakt. Een veelgemaakt fout en/of vergissing die we veel zien. Ten eerste beïnvloed je het rijgedrag van de fiets negatief en ten tweede is de essentie van de triathlonpositie dat je het zadel verder naar voren plaatst om meer ruimte in de heuphoek te krijgen en is de oplossing om de aerobar naar je toe te halen als de afstand te lang is een verkeerde niet-functionele oplossing. Een oplossing die zelfs, blessure-technisch, negatief kan uitpakken.

Tip 5:
Als je geen idee hebt hoe en wat je precies met de bovenstaande tips moet doen om er voor te zorgen dat alles ook nog goed op z'n plek komt te zitten zodat jij comfortabeler het fietsonderdeel kunt afleggen maak dan een bike fit afspraak. Laat de specialist in triathlon je helpen zodat je zelf niet oneindig aan het sleutelen en verplaatsen bent om het comfort op te zoeken. Gebruik die tijd om lekker te gaan trainen en voorkom dat je eindigt zoals hieronder