Inspanningstesten

.

TRIPRO biedt de inspanningstest of beter gezegd de Metabole Efficiëntie Test aan voor sporters die meer willen halen uit hun trainingen, die willen weten waar hun sterke en zwakke punten liggen en waar ze kunnen verbeteren. Een dergelijke test wordt ook wel een ademgasanalyse test genoemd.

Een ademgasanalyse geeft je snel en nauwkeurig de informatie waar je mee aan de slag kunt of wat je aan je coach kunt verstrekken om je trainingen nog beter te maken. Door een Metabole Efficiëntie Test krijg je perfect inzicht in bij welke tempo’s/snelheden/wattages je efficiënt traint en waar niet en dus bij welke hartslagzones je trainingen zou moeten plannen afhankelijk van je doel.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat een ademgasanalyse één van de meest nauwkeurige manieren is om te weten welke trainingszones waar jij als triathleet/hardloper/fietser mee moet gaan trainen. Om te willen verbeteren of gewoon om efficiënter te kunnen trainen.

Om aan deze hartslagzones te komen is het noodzakelijk dat je de ruwe data van de test achteraf kunt analyseren. Dat kan niet bij alle testapparatuur daarom werken wij met de laatste technieken op dit gebied. Er worden immers nog steeds veel inspanningstesten gedaan waarbij ‘slechts’ VO2/VCO2 en de maximaal behaalde hartslag wordt bepaald en op basis hiervan worden dan -automatisch-  percentages genomen om de hartslagzones te bepalen.

Dit is echter ‘gokken’ en geen wetenschap en zijn afwijkingen van 7- 10 hartslagen per zone eerder regel dan uitzondering!

Daarmee zou je zo maar net in de verkeerde zone kunnen trainen terwijl je denkt dat je het goed doet en dat is zo jammer van alle energie en tijd die je steekt in het trainen naar bijv. je eerste marathon of triathlon.

Hiernaast vind je een voorbeeld rapport waarbij de trainingszones zijn bepaald op de percentage basis en niet op exacte individuele data van de geteste persoon.

Wanneer je een Metabole Efficiëntie Test doet en de hartslagzones niet op percentages, maar voor jou individueel bepaald worden krijg je tijdens en na de test ruwe data te zien die geanalyseerd moet worden.

De reden voor deze analyse is omdat met stijgende intensiteit van trainen er in je lichaam processen zich aanpassen om te trachten voldoende brandstof te hebben aan de veranderende behoefte. En het geweldige is dat deze processen te trainen zijn dus met de juiste test en de juiste trainingen kun je bijv. je MEP ( Metabool Efficiency Point) bepalen en verschuiven. MEP is het exacte punt waarbij je lichaam van meer vet naar meer koolhydraten verbranding gaat.

Maar omdat te trainen wil je wel weten waar exact jouw MEP ligt en dat kan niet als de vetverbrandingszone zoals hierboven wordt geschat op 35-54%. Waarom niet op 32-51% of 37-58%? Het zijn gemiddelden, maar je wilt weten waar dit punt exact voor jou ligt, zeker als je aan duursporten doet.

En zo heeft elke trainingszone of hartslagzone zijn eigen specifieke kenmerken waarmee we die voor elke tester afzonderlijk kunnen bepalen. En nog veel meer zoals bijv. waarom zones liggen waar ze liggen omdat er limiterende factoren aanwezig zijn. Wil je daar mee over weten klik dan hier voor onze uitgebreide uitleg over de inspanningstest (Metabole Efficiëntie Test).

Een Metabole Efficiëntie Test (ademgasanalyse / inspanningstest ) gaat uitsluitend op afspraak. Via de kalender button hiernaast kun je een afspraak maken.

  • Inspanningstest hardlopen: € 139,95
  • Inspanningstest fietsen € 139,95
  • Inspanningstest duo test voor triathleten € 199,95 95 Klik hier om de uitleg bij een dubbele test te bekijken zodat je weet waarvoor je kiest.
  • Zweettest analyse € 109,95 (als extra bij een inspanningstest € 70)

Na de Inspanningstest (Metabole Efficiëntie Test) ontvang je een uitgebreid rapport met voor jou de juiste hartslagzones en hoe je scoort in het totale Metabole Profiel. Met dit rapport kun je dan zelf of samen met je coach aan de slag om je trainingen te optimaliseren en efficiënter naar jouw doel toe te werken!

Optioneel kun je bij de inspanningstest ook direct een zweetanalyse boeken. Voor meer informatie waarom een zweetanalyse meer dan erg interessant is klik je hier.

Optioneel is het ook mogelijk om een extra uitgebreid rapport te ontvangen. Naast je trainingszones en metabole scores ontvang je dan ook een overzicht met o.a. wat jouw limiterende factoren zijn, hoe je die kunt verbeteren, in welke zones je zou moeten trainen om die te verbeteren, wat je hoeveelheid koolhydraten inname moet zijn bij trainingen, etc.

De meerprijs van deze rapportage is € 75.

Heb je nog geen coach of trainer met wie je aan de slag kunt dan kunnen wij je ook helpen aan coaching of aan een Personalized Training Program.

Wil je een uitgebreide uitleg over training en waarom coaching een belangrijk onderdeel kan zijn om jou te helpen om je doel(en) te halen klik dan hier.

Hier vind je een uitgebreide uitleg over het hoe en waarom training een interessant en complex samenspel is van de juiste trainingen op het juiste moment.