Stack & Reach

Stack & Reach laten zich het makkelijkst uitleggen d.m.v. de tekening hiernaast. De meeste merken werken met zoals framematen 52, 54, 56, etc. of tegenwoordig ook erg in trek de maten XS, S, M, enz. Dat is allemaal heel erg aardig, maar het zegt werkelijk helemaal niets over de ‘echte’ maat en pasvorm die een fiets heeft. Net als bij t-shirts pas je de ene keer in een medium, maar past de large van een ander merk je ook prima. Stack en Reach zijn maten gemeten vanuit het hart van het bracket in afstand (hoogte en lengte) tot de bovenzijde van de balhoofdbuis. In combinatie met de zitbuishoek kun je op deze wijze alle fietsen op een en dezelfde wijze meten en dus de echte maten en ‘pasvorm’ eigenschappen in kaart brengen. Bijna alle grote merken hebben inmiddels de stack en reach maten in hun geometrie tabellen staan zodat na de meting op de Guru DFU fit-bike je precies kunt zien welke frames aan die voorwaarden voldoen.

Aan de hand van het voorbeeld wordt een en ander nog duidelijker: We nemen hiervoor de Specialized Shiv in L en de Specialized Shiv Disc in maat L . De stack & reach waarden van beiden fietsn in maat L zetten we naast elkaar.

  • Maat L Shiv:        stack 56,5 cm en reach 42,5 cm.
  • Maat L:Shiv Disc stack 54,6 cm en reach 42,1 cm.

Er zit dus in de hoogte van beide fietsen gemeten van het bracket tot aan de bovenzijde van de balhoofdbuis bijna 2 cm verschil. Toch zijn het beiden maat L…..en in de lengte van de fiets is het verschil veel kleiner met slechts 4 mm verschil.

Het kan dus zijn dat één van de beide fietsen een hele goede match is en de andere veel minder goed of helemaal niet..

Of en welke van beiden maten L het beste gaat passen hangt af van je zogenaamde fitcoördinaten die je weet wanneer je een goede fit hebt gedaan en je op het juiste zadel hebt gezeten. Het heeft geen enkele zin om een fit uit te voeren wanneer je geen comfortabele zit op je zadel hebt.

Na de fit weet je wat jou fitcoördinaten zijn en kun je gaan bepalen welke fiets beter past. Dat hangt dan namelijk weer heel erg af van de mogelijkheden die het stuur heeft. Die mogelijkheden kunnen zijn de armpads omhoog, omlaag naar voren en naar achteren. En of de aerobar wel of niet gekanteld kan worden. Dit verschilt weer heel erg per fiets en het zogenaamde fit bereik van het stuur bepaalt de finale fitrange van de fiets en of deze wel of niet bij jou past. Hier kun je er meer over lezen.

Bij een racefiets heb je niet dezelfde problemen als bij een triathlonfiets, maar ook hier geldt dat het stuur tegenwoordig steeds ingewikkelder kan zijn om aan te passen. Vroeger bestonden bij vrijwel alle racefietsen de stuurpen en het stuur uit twee delen, maar tegenwoordig zijn er ook veel fietsen waarbij deze twee delen tot één geheel zijn samengegaan en je dus veel minder makkelijk iets kunt aanpassen en als het al kan is het soms een kostbare aanpassing als je het na de aanschaf moet laten uitvoeren.

Dit geeft aan hoe belangrijk het is om van te voren eerst goed te laten meten voordat je tot aanschaf van iets moois over gaat.

METEN = WETEN

vision-trimax kopiëren
profile-design-aeria-ultimate

En als voorbeeld ook een stuur waarbij een enorme fit range is te realiseren. Niets voor niets is Profile Design ook al jarenlang hét toonaangevende merk op aerobars en maken veel fietsenmerken gebruik van hun sturen.

  • Armrest Stack: 57mm to 130mm (5mm Increments)
  • Armrest Offset: -66mm to 1.5mm (7.5mm Increments)
  • Armrest Width: 100mm to 266mm (18.5mm Increments)
  • Extension Length Adjustment: 40mm
  • Extension Length: 340mm
  • Extension Height: 80mm
  • Extension Angle: 35°
  • Armrest Rotation: 7°
  • Bracket Tilt Adjustment: 0-10°