Hoe gezond is wielrennen

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
20 april 2019 00:00
Hoe gezond is wielrennen
Volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes en, hart- en vaatziekten, en depressieve symptomen en, bij ouderen, botbreuken.

Dagelijks bewegen is daadwerkelijk een wondermiddel: als je je gezondheid wilt bevorderen kun je het beste gaan fietsen of hardlopen. Het brengt ongelooflijke positieve effecten op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Omgekeerd levert gebrek aan beweging zelfs grotere gezondheidsrisico’s op dan roken. In een artikel in The Lancet is berekend dat één op de tien mensen sterft door gebrek aan beweging. Jaarlijks zijn dat wereldwijd 5,3 miljoen mensen tegenover 5,1 miljoen door roken.

Mens Sana In Corpore Sano
Al eeuwenlang wordt het belang van een goede conditie onderkend, zoals blijkt uit vele oude zegswijzen zoals rust roest, of het bovenstaande een gezonde geest in een gezond lichaam. Wielrennen leidt bij uitstek tot een gezond lichaam door een combinatie van de onderstaande effecten:

1. De regelmatige training heeft een direct en zeer groot positief effect op de lichamelijke fitheid; je krijgt het lichaam en de conditie van een atleet.
2. Je gaat ‘automatisch’ gezonder leven; minder en gezonder eten en drinken, niet meer roken en weinig of geen alcohol gebruiken.
3. Je bloedwaarden en andere gezondheidsparameters veranderen in positieve zin.
4. Het risico op ziekten daalt en de weerstand tegen ziekten neemt toe.
Zoals miljoenen wielrenners dagelijks ervaren, heeft fietsen ook zeer grote positieve effecten op de geestelijke gesteldheid. Deze worden in het volgende hoofdstukje behandeld.

Je wordt fitter en sneller!
Fysiologen en sportcoaches weten dat het menselijk lichaam een enorm vermogen heeft om zich aan te passen aan trainingsprikkels. Door regelmatige training kunnen we bereiken dat ons lichaam zich voortdurend ontwikkelt en in staat is om betere prestaties te leveren. Het blijkt dat heel veel aspecten trainbaar zijn, zoals uithoudingsvermogen, snelheid, kracht, lenigheid en coördinatie. In de onderstaande box zijn een aantal positieve effecten van training weergegeven.



Je gaat gezonder leven!
Het ‘automatisme’ van de gezondere leefstijl van wielrenners is naar ons weten nooit wetenschappelijk onderzocht, maar daarom niet minder waar. Wij kennen geen enkele serieuze wielrenner die rookt. Vrijwel alle wielrenners gaan na verloop van tijd ook gezonder eten en drinken, want ze beseffen dat hun conditie en hun prestaties daardoor beïnvloed worden. Ieder pondje gaat door het mondje. Wielrenners zijn zich dikwijls ook meer bewust van de noodzaak om hun lichaam op een goede en gezonde manier te voeden en te onderhouden. Mijn lichaam is mijn tempel.

Je wordt ook daadwerkelijk gezonder!
De positieve effecten van wielrennen zijn groot. Niet alleen wordt door training onze conditie beter en gaan we er uitzien als gezonde atleten, maar ook worden allerlei processen in ons lichaam beïnvloed met als resultaat dat onze bloedwaarden en andere gezondheidsparameters gunstiger worden. Als je wielrennen in een pil zou kunnen stoppen, zouden er miljarden van verkocht worden! In onderstaande box zijn deze positieve effecten samengevat.



Gezondheid is zeker niet alles, maar zonder gezondheid kan niets gedijen
Deze uitspraak van Arthur Schopenhauer vat op een goede wijze samen waar alle positieve effecten van wielrennen uiteindelijk toe leiden, namelijk aanzienlijk minder (risico’s op) ziekte. Het is dan ook geen wonder dat sommige Amerikaanse ziektekostenverzekeraars programma’s aan bieden waarbij mensen korting krijgen op de zorgpremie als ze regelmatig fietsen. Meer algemeen omdat sporten bij uitstek een medicijn is tegen heel veel lichamelijke en geestelijke klachten, zoals samengevat in de onderstaande tabel.




Tot slot een nuancerende opmerking: wielrennen is geen wondermiddel of Haarlemmer Olie! Je fysieke gesteldheid moet het wel mogelijk maken om te wielrennen en van alle voordelen te kunnen profiteren. Maar als je kunt fietsen, trek er dan op uit en ervaar hoe heerlijk en gezond het is!

Je kunt het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons boek 
Het Geheim van Wielrennen
Op zoek naar tips om een snellere en completere wielrenner te worden? 
Dan is Het Geheim van Wielrennen een absolute must!
Een boek bomvol informatie, voor de leergierige renner met oog voor details.
Een naslagwerk met een vernieuwende kijk op wielrennen en de
grenzen van het prestatievermogen. 
Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen en Hardlopen met Power!.
?Het Geheim van Wielrennen is er als ebook voor de betere ereaders als ePub3 in fixed format, ISBN 978-90-821069-6-1

Het boek is in print en diverse ebook formaten beschikbaar in het Engels als 
The Secret of Cycling, ISBN 978-1-78255-108-9.
Ook uitgegeven in het Duits, Spaans en Italiaans.?
Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

TriPro triathlon clinics: Waar & wanner?

Tri-kalender

17
september