Wel of niet eten na je training?

Door
Sebastiaan Timmermans
17 januari 2019 08:14
Wel of niet eten na je training?
Wees eens eerlijk: in hoeverre doe je aan hardlopen om je persoonlijk record op de tien kilometer te verbeteren? Want hoewel sneller worden best belangrijk is, is het voor velen van ons nog belangrijker om er goed uit te zien. We lopen om af te vallen, of in ieder geval niet aan te komen.  Zodat we ons in de zomer op het strand kunnen vertonen, in een maatje minder passen of juist zonder zorgen los kunnen gaan op de vrijdagmiddagborrel.

En als je dan 1 moment zou willen behouden is dat het moment dat je een kwartiertje na je training uitgezweet en wel op de weegschaal staat.  In drie kwartier rennen ben je opeens een stuk lichter geworden. Natuurlijk weet je ook wel dat dit voor het grootste gedeelte om vocht gaat. Maar wat is nou slim om te doen? Meteen eten na de training om je energie weer aan te vullen en je spieren te doen herstellen of juist nog even wachten, zodat je nog wat extra vet verbrandt?

Wel eten na het hardlopen

Dat het heel goed voor je is om te eten na het hardlopen is een standpunt wat vele artsen delen. Zo interviewde de BBC de Britse voedings-en sportspecialist James Collin hierover. Hij raadt uitdrukkelijk aan om binnen een half uur na het rennen iets te eten. Want zo kun je zorgen dat je spieren een ‘kick-start’ krijgen die essentieel is om te herstellen en sterker te worden.

De grote vraag is dan natuurlijk, wat je het beste kunt eten. Ook daar heeft Collin een antwoord daarop. Let er namelijk vooral op dat je genoeg proteïne binnenkrijgt. Zelf noemt hij 20 gram het ‘magische nummer’. Dat krijg je binnen door bijvoorbeeld een lekkere yoghurt-smoothie te maken of een sandwich te eten met gerookte kip.

Collin is lang niet de enige specialist die dit standpunt deelt. Zo wordt ook in dit stuk van CNN gesteld dat het om de proteïne draait na het hardlopen.

Niet eten na het hardlopen

Dat je binnen 30 minuten wat moet eten na een zeer lange duurloop of een eindeloze interval-training is duidelijk. Maar als je gewoon een kort rondje hebt gerend is het echt niet noodzakelijk direct aan de shakes en gedroogde vruchten te gaan. Dat vindt Christine Luff van de site verywell.com. Als je al een gezond dieet volgt, dan heeft je lichaam dan ‘is er geen specifiek reden om meteen te eten om te herstellen’.

Het is dus goed mogelijk dat je niet hoeft te eten na het rennen, de meesten van jullie zullen immers hun hardlooprondje onder het uur voltooien. Maar als je het wel doet, wacht dan vooral niet te lang. Want je wilt je ‘window of opportunity’ verpesten, omdat je per se wilt dat het getal op de weegschaal nog lager gaat. Daar schiet je uiteindelijk niets mee op.  En eet vooral gezond. Want als je elke keer na het hardlopen een zak chips opentrekt  ‘omdat je toch zoveel hebt verbrand’, dan zou de weegschaal nog wel eens je ergste vijand kunnen worden.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Sebastiaan
Sebastiaan Timmermans
Sebastiaan  Timmermans

Sebastiaan Timmermans

Redacteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

TriPro triathlon clinics: Waar & wanner?

Tri-kalender

23
februari