Kracht en Core, zo lastig.....

Door
28 december 2018 12:44
Kracht en Core, zo lastig.....
We weten het allemaal, core-, coördinatie-, en krachttrainingen zijn super belangrijk bij het hardlopen, fietsen en zwemmen.

En toch kennen we allemaal dat gevoel dat wanneer je eenmaal op de bank zit je niet meer de puf kunt opbrengen om dan nog eens 15 minuten aan wat core-, coördinatie- en krachtoefeningen te besteden. We doen het allemaal te weinig. 

Een slimme en tijdsbesparende oplossing is om deze oefeningen in te bouwen in je andere trainingen en zelfs in gewone dagelijkse bezigheden.

Elke 2 weken gaan we een aantal tips geven die je zonder dat het extra tijd kost kunt inbouwen en je bijna ongemerkt aan je core, coördinatie en kracht werkt. Sommige tips zijn zo simpel dat je je bijna afvraagt waarom je dan niet zelf hebt bedacht. 

Deze week de eerste 2 tips:

Tip1:
- Wanneer je je tanden gaat poetsen doe dit dan staand op 1 been en probeer je balans te bewaren en dat steeds langer vol te houden. Start bijvoorbeeld met je bovengebit op je rechterbeen en je ondergebit doe je op links. Probeer dat minstens 30 seconden vol te houden maar streef naar 60 seconden of langer. het gaat beter wanneer je je bilspieren op spanning zet en je buikspieren aanspant. Een bijkomend is dat je meteen je tanden nog beter poetst!

Tip 2:
- Voor deze oefening is het het makkelijkst wanneer je een set powerbandje hebt, maar voor de triathleten onder de lezers een oude binnenband van een racefiets werkt ook.


Neem tijdens 2 looptrainingen per week de powerband mee waarmee je qua weerstand de onderstaande oefening goed kunt uitvoeren. Na een minuut of 20 stop je met lopen en pak je de powerband en doe je de oefening uit de video. Maak 15 stappen naar links en 15 stappen naar rechts. Herhaal dit gedurende je training nog 2 x met telkens 10 a 15 minuten tussenpozen.
Deze oefening is super goed om te leren om je bilspieren aan te spreken. In de squat positie is het echt belangrijk dat je billen al aanspant als je de side steps gaat maken. Doe alsof er denkbeeldig een twee euro munt tussen je billen zit die je moet vastklemmen en als denkbeeldig te lastig is dan.........


Als je een binnenband gebruikt vouw deze dan 1 x dubbel en leg er een knoop in zodat je de juiste maat en weerstand krijgt. Hieronder zie je een voorbeeld.


Maar een setje powerbands is makkelijker en ook easy om mee te nemen!




  
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

TriPro triathlon clinics: Waar & wanner?

Tri-kalender

19
januari