Een wereld aan hardloopvermogensmeters

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
29 december 2018 00:01
Een wereld aan hardloopvermogensmeters
Alweer in april 2016 verscheen ons boek Hardlopen met Power!. Met als ondertitel ‘een hardlooprevolutie’. De hardloopwereld is inderdaad aan het veranderen. Er komen steeds meer hardloopvermogensmeters op de markt. Ze zijn bij hardlopers in trek, maar vooral bij triatleten en duatleten. Dat is niet vreemd. In de  wielersport zijn vermogensmeters al een tijdje ingeburgerd. En als je de voordelen van rijden met wattages kent, wil je dat bij hardlopen ook.

Verschil 1
Er is wel een groot verschil tussen vermogensmeters voor hardlopen en wielrennen. Bij wielrennen berekent de vermogensmeter het wattage uit de kracht die op de trapas wordt gezet. Bij wind tegen en in het bos trap je bij dezelfde snelheid met meer kracht. De vermogensmeter meet die kracht en vertaalt dat vanzelf naar een hoger geleverd vermogen.

Bij hardloopvermogensmeters zou dat op dezelfde manier kunnen door met drukopnemers, zoals in een krachtplaat, te meten welke kracht je voeten op de ondergrond zetten. Zo ver is het alleen nog niet. Krachtplaten worden wel gebruikt bij het ontwikkelen en kalibreren van hardloopvermogensmeters. Voor het dagelijks gebruik maken hardloopvermogensmeters gebruik van de sensoren die het van de fabrikant mee krijgt. Formules maken met de gegevens uit die sensoren een inschatting van het wattage waarmee je hardloopt. De formules hebben hier je tempo en hoogteverschillen voor nodig. Of je op de weg of in het bos loopt, weet zo’n hardloopvermogensmeter niet. Ook weet het niet hoe hard het waait of dat je wel of niet in een groepje in de luwte loopt. Dat is natuurlijk wel van invloed op het wattage waarmee je in werkelijkheid loopt.

Verschil 2
Een tweede verschil zit in de bewegingssensoren die de verschillende hardloopvermogensmeters gebruiken. Denk daarbij aan accelerometers, gyroscoop, kompas, barometers en GPS. GPS is het meest bekende en tot dusver meest gebruikte Amerikaanse satellietsysteem voor plaatsbepaling en snelheidsberekeningen. Hoe nauwkeuriger de plaatsbepaling is, hoe beter de vermogensberekening is. Naast het Amerikaanse GPS, neemt de chip soms ook het Russische satellietsysteem Glonass, of zelfs het Europese Galileo, het Chinese Beidou en het Japanse QZSS mee. De plaatsbepaling is nauwkeuriger naarmate de chip meer satellieten van deze systemen "ziet”. Sommige satellietsystemen maken gebruik van twee frequenties om de nauwkeurigheid te verhogen. 

De nieuwste chip van Broadcom kan overweg met alle genoemde systemen voor positiebepaling. Door alle verschillende systemen te combineren bereikt het een hoge nauwkeurigheid.
Als een dergelijke chip de positiebepaling combineert met de gegevens van accelerometers, gyroscoop, kompas, en barometer krijg je bij de huidige stand van de techniek de meest optimale gegevens voor de berekening van het hardloopvermogen.

Verschil 3
Als derde verschillen de hardloopvermogensmeters in uitvoering. Polar en Garmin maken gebruik van de sensoren die in hun meest geavanceerde hardloophorloges zitten. Stryd is een foot pod die je aan je schoenveters bevestigd. Stryd maakt geen gebruik van satellietsystemen, is daardoor ook indoor, in steden met hoge bebouwing en in het bos met dicht nat bladerdek prima bruikbaar. Tot dusver is Stryd de meest nauwkeurige van de hardloopvermogensmeters. Zelf gebruiken we de Stryd in combinatie met de Garmin 935XT bij wetenschappelijk onderzoek.

Power2Run is een app voor Apple producten en is afhankelijk van wat je iPhone of Apple watch aan boord heeft. Voor ProRun hebben we dit al eens getest. We zijn onder de indruk van wat de Power2Run uit de App Store voor een paar euro kan in combinatie met een Apple watch 3 en 4. Met een iPhone X is dit helaas minder. De watches hebben kennelijk een betere GPS chip dan deze iPhone. Power2Run biedt de mogelijkheid om te kiezen voor de ondergrond, atletiekbaan, weg of terrein. Kennelijk werkt de vermogensberekening met een correctie voor de ondergrond. Dat blijft natuurlijk slechts een benadering omdat de invloed van de ondergrond niet echt gemeten wordt.

De Garmin gaat prat op de mogelijkheid van windcorrectie. Naar wens kan die aan- of uitgezet worden. Als het aan staat, is het de bedoeling je Garmin eerst een tijdje aan je smartphone te koppelen. Dan zijn de windgegevens bekend en rekent de Garmin er mee. Weersveranderingen onderweg neemt de Garmin mee dankzij de barometer die de high-end modellen aan boord hebben. Of je in een groepje loopt of in de luwte van een gebouw weet de Garmin uiteraard niet. Wij waren in onze test voor ProRun niet erg onder de indruk van de windcorrectie.

Er is nog een belangrijk verschil van Polar en Garmin met de rest. De vermogens zijn pakweg 25% hoger. Bij hardlopen krijg je daardoor andere vermogenszones dan je bij wielrennen gewoon bent. Daar gaan we binnenkort nader op in voor ProRun 





The Secret of Running kun je veel bekijken?
Je kunt het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons boek ?Hardlopen met Power!
Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage! Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen.?De ISBN nummers zijn:?paperback 978-90-821069-7-8?e-book (ePub3) 978-90-821069-8-5?e-book (Adobe DRM pdf) 978-90-821069-9-2
Hans van Dijk en Ron van Megen

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

TriPro triathlon clinics: Waar & wanner?

Tri-kalender

19
maart