Polar Vantage V: bloed, zweet en gegevens -deel 1

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
18 januari 2019 00:18
Polar Vantage V: bloed, zweet en gegevens -deel 1
Polar Vantage V

‘Winners are made of blood, sweat and data’ is de toepasselijke slogan waarmee Polar eind 2018 de nieuwe Vantage multi-sport en triathlonhorloges introduceerde. Het gaat om twee topmodellen, bedoeld voor hardlopers met ambitie en graag de gegevens van hun prestatie analyseren. Het gaat om de Polar Vantage M en de duurdere Polar Vantage V. Het verschil is dat de Vantage V een barometer in huis heeft en een ingebouwde hardloopvermogensmeter beschikt. Voor een zo nauwkeurig mogelijke vermogensberekening zijn de extra gegevens van een barometer belangrijk.
Andere verschillen hebben te maken met het gebruikte materiaal (de Vantage V is meer robuust), de batterij (de Vantage V gaat 40 uur mee, 10 uur langer) en een aantal verschillen in specifieke functies. Polar kent ons boek Hardlopen met Power!. Van Polar mochten wij daarom de Vantage V uitproberen.



Interessante mogelijkheden
Beide modellen hebben verder gemeen dat ze hartslagmeting op de pols hebben. Als je het bandje voldoende strak aantrekt, is de hartslagmeting op basis van een nieuwe sensortechnologie heel bruikbaar voor de dagelijkse trainingen. Zelf geven we de voorkeur aan een hartslagband. De reden daarvan is dat wij alle gegevens altijd heel precies willen weten. 

De Vantage V houdt je trainingsbelasting bij en geeft dagelijks een persoonlijke trainingsaanbeveling. Bij risico op overbelasting, blessure of ziekte krijg je een waarschuwing. De Polar Vantage V herkent ook of je te veel stress hebt van iets anders dan je training en motiveert je om te blijven trainen als het even wat minder gaat. Voor de interessante functie Recovery Pro van de Vantage V heb je de Polar hartslagband nodig. Recovery Pro meet het herstel van je lichaam en helpt overtraining en blessures te voorkomen. De meting doe je minimaal drie keer in de week ’s ochtends bij het opstaan. Recovery Pro combineert actuele cardio gegevens met de over langere termijn opgeslagen gegevens. Het is ronduit indrukwekkend wat de Vantage V verder aan mogelijkheden biedt. Bekijk de productinformatie maar eens van Polar op internet 
Zelf waren we het meest geïnteresseerd in wat de Vantage als hardloopvermogensmeter kan.

En op deze plaats willen we Polar complementeren over hun openheid. We kregen bijvoorbeeld vertrouwelijk een intern white paper over de achtergronden van de in de software geprogrammeerde hardloopvermogensberekening. En met een van de ontwikkelaars van Polar in Finland hadden we per e-mail een heel goede inhoudelijke gedachtenwisseling.

Hoe berekent de Polar het hardloopvermogen?
We hebben het niet zonder reden over hardloopvermogensberekening en geen meting. De software berekent het vermogen uit de snelheid, helling en gewicht. Op ProRun hebben we in een artikel laten zien hoe je zelf hiermee eenvoudig het vermogen kunt berekenen waarmee je gelopen hebt. 
Je gewicht voer je in via Polar Flow. De hoogteverschillen en snelheid in je wedstrijd of training haalt de Polar uit een barometer en een Sony chip voor positiebepaling. De Sony chip maakt gebruik van het Amerikaanse GPS en Russische Glonass. Algemeen geldt dat de nauwkeurigheid van plaatsbepaling groter wordt met het aantal satellieten. Onbevestigde berichten zijn dat Sony hier het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo nog aan gaat toevoegen. Als dit softwarematig geregeld kan worden in de Vantage V wordt het geheel nog nauwkeuriger. Wel bevestigd is dat in februari een systeemsoftware update komt voor verdere optimalisatie van de werking van het horlge. Voor Polar is hardloopvermogensberekening nieuw. Het is dan ook niet vreemd als er zou sprake zijn van doorontwikkeling van de software.

De Vantage V houdt geen rekening met de invloed van de wind en van de ondergrond. Bij de analyse van je prestaties zul je hier net als bij andere hardloopvermogensmeters rekening mee moeten houden. Je kunt de invloed zelf goed inschatten aan de hand van de informatie in dit artikel op ProRun.

Testrondje
Met de Vantage V hebben we hetzelfde testrondje gelopen als met andere hardloopvermogensmeters die we voor ProRun hebben uitgeprobeerd. Dat rondje bestaat uit een flink aanloopstuk dat in rustig tempo is gelopen. Vervolgens gaat het een ruime km met 3-4% stijging heuvelop. Een eindje verderop gaat het over ook een km heuvelaf in een wat sneller tempo. Dat tempo wordt vervolgens op een vlak stuk terug naar start vastgehouden. Het rondje is gedaan met zo’n 1,5 km uitlopen aan het eind. Dit rondje lopen we vaker. Het heeft geen geheimen meer voor ons. Gelopen is met de Polar Vantage V én met een Stryd. Deze twee waren niet gekoppeld. In één rondje hadden we dus meteen twee vergelijkbare meetsessies. 

In de grafiek hebben we voor iedere km de berekende ECOR uitgezet. ECOR staat voor de energy cost of running, het specifiek energieverbruik in kJ/kg/km. Het hoogteprofiel wordt netjes gevolgd. De waarden voor het energieverbruik van de Vantage V en Stryd verschillen daarentegen flink. Volgens de Vantage V was de totaal afgelegde afstand 17,63 km, volgens de Garmin 935XT was het 17,71 km en volgens Stryd 17,682 km.



Heuveltrainingen
We hebben vervolgens ook een paar heuveltrainingen meegenomen. Een lange heuvel (bijna een km) werd telkens vier keer in gelijk tempo op en af gelopen. Op de keerpunten werd steeds een split geklokt. De Vantage V en Stryd kwamen zonder uitzondering allebei binnen een heel smalle bandbreedte steeds op dezelfde afgelegde afstand en hoogteverschil uit.

Door de loopbeweging loop je efficiënter naar boven dan uit een eenvoudige natuurkundige berekening volgt. Naar beneden rem je bij elke stap een beetje af. Dit fenomeen kun je in de berekening verdisconteren door het voor de klim berekende vermogen met een factor te vermenigvuldigen. Die factor is gevonden door Minetti en is afhankelijk van de steilte van de helling.
Hoe dit zit, is te lezen in ons boek Hardlopen met Power! Op ProRun hebben we dat ook al eens in een artikel uitgelegd. 
Uit het white paper dat we van Polar kregen wisten we al dat de Vantage V rekent met Minetti. We zagen dat ook duidelijk terug in de vermogenswaarden die de Vantage V laat zien. Zowel heuvelop als heuvelaf wordt Minetti goed gevolgd. Maar …. net als bij het testrondje laat de Vantage V heel consequent 25% hogere vermogenswaarden zien.

50 trainingen
Ron (80 kg) heeft in vlak terrein met verharde ondergrond meer dan 50 trainingen probleemloos gelopen met zowel de Vantage V als Stryd. Vanwege een hamstringblessure waren de gemiddelde tempo’s van de trainingen niet heel hoog. Weliswaar in lagere zones kon Ron dankzij Herzog PRO Sport Compression Shorts wel gewoon zijn trainingen afwerken. Voor het testen van de Vantage V maakt het niet uit wat de tempo’s zijn, als de range aan tempo’s maar voldoende ruim is.

In de grafiek is te zien dat de gemiddelde vermogens goed in lijn met het gemiddelde tempo liggen. Onder deze omstandigheden hoort het lineair met de snelheid te zijn. Afgezien van het verschil in absolute vermogenswaarden doen de Vantage V en Stryd weinig voor elkaar onder.



Conclusie
Met de Polar Vantage V heb je een heel bruikbaar instrument om aan de hand van vermogens te trainen en wedstrijden te lopen. Ook verder biedt het zeer uitgebreide en indrukwekkende mogelijkheden. Wel moet je er rekening mee houden dat de vermogenswaarden 25% hoger zijn dan uit een natuurkundige berekening volgt. Als je je zones hierop aanpast, is dat als je alleen hardloopt geen probleem. Het is wel een aandachtspunt als je als triatleet of duatleet met een vermogensmeter fietst. Dan moet je bedacht zijn op de verschillen in vermogens en dat je zones anders liggen. Over de achtergrond van de verschillen komen we in een volgend artikel op ProRun terug.

Op ons YouTube kanaal The Secret of Running kun je veel bekijken
Je kunt het effect van alle factoren op je prestaties nalezen in ons boek ?Hardlopen met Power!
Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage! Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen.?De ISBN nummers zijn:?paperback 978-90-821069-7-8?e-book (ePub3) 978-90-821069-8-5?e-book (Adobe DRM pdf) 978-90-821069-9-2
Hans van Dijk en Ron van Megen

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Leo
    @rick. Uit het artikel is juist helemaal niet te halen dat hardloophorloges goed vermogen kunnen berekenen. Alleen al het feit dat er zo’n groot verschil in zit weet je dat er niets over het echte vermogen te zeggen valt. Ook wordt er geen meting van vermogen gedaan om de berekiningen te controleren. Het enige wat je kan zeggen is zowel de polar als de stryd doorhebben dat heuvel op meer vermogen kost. Die inkopper kan ik ook wel voor je maken. Maar hoeveel vermogen precies? Er valt geen zinnig woord over te zeggen.
    Reactie geplaatst op 20/01/19 om 12:41 uur
  • Hans
    Jammer dat het windeffect niet wordt mee genomen. Het lijkt mij heel goed mogelijk om achteraf in een app of op de computer met lokaal weerbericht de windinvloed te schatten/benaderen. Verder valt het mij op dat de laatste 1,5 km uitlopen bij de Stryd een toename in vermogen geeft. Is hier een verklaring voor? De "vermogensmeters" lijken reproduceerbare resultaten te geven. Dan moet het toch mogelijk zijn om ze te kalibreren zodat de resultaten ook nauwkeurig zijn?
    Reactie geplaatst op 18/01/19 om 17:48 uur
  • Rick
    Interessant om te lezen hoe goed hardloophorloges vermogen kunnen berekenen. Wat ik nu nog zou willen lezen is hoe je die data tijdens je training en wedstrijd praktisch kunt gebruiken. Aangevuld met een review cq vergelijkende test van een prestatieve loper die ze toepast, vergelijkbaar met wielrenners die hun vermogen nauwkeurig kunnen doseren. Al is het natuurlijk wel zo dat een goed getrainde atleet dat heel goed kan aanvoelen. Zelf zou ik het willen gebruiken om af en toe te checken of ik nog energiezuinig loop. Is het bijvoorbeeld zichtbaar wanneer ik na anderhalf uur moe wordt, wat inzak en daardoor minder reactief loop?
    Reactie geplaatst op 18/01/19 om 13:29 uur

TriPro triathlon clinics: Waar & wanner?

Tri-kalender

20
juni