Tri-Tech

BiSaddles

Door
5 juli 2019 14:36
BiSaddles

BiSaddle Shapeshifter, twee unieke zadels

 

Soms heb je zo’n product in je handen waarvan je dan denkt; tja, waarom heb ik dat niet zelf bedacht.De zadels van Bisaddle zijn precies van die producten waarbij ik dat ook heb.

 

Hoe simpel kan een idee soms zijn. Om een zadel te maken waarvan je de delen verstelbaar kunt maken zodat je de vorm kunt ‘customizen’ naar je eigen persoonlijke gevoel.

En dat simpele idee is in al zijn eenvoud precies waar de kracht van de BiSaddles ligt.

 

Het is echt een uniek zadelconcept en voor zover mijn kennis reikt ook het enige zadelmerk ter wereld dat je in staat stelt niet alleen de breedte van het zadel aan te passen, maar ook de vorm van het zadel. 

Bontrager had een paar jaar geleden de Hilo SD waar je de neus in de breedte van kon verstellen, maar niet met de range waarmee een BiSaddle verstelbaar is.

Een zadel blijft uiteindelijk een heel specifiek en persoonlijk ding, maar BiSaddle gaat voor velen een hele goede oplossing kunnen zijn.

 

Er zijn 2 modellen beschikbaar, de BiSaddle SRT en de BiSaddle EXT. 

Simpelweg staan de afkortingen voor Short en Extended met andere woorden een korte variant en een ‘lange’ variant.

De kortere variant is met slechts 200 mm lengte niet UCI legaal. In triathlon hebben we daar verder niets mee te maken, maar in officiële tijdritten zoals NK’s e.d. kan dit een issue zijn.


Het type zadel moet je vergelijken met zadels zoals de ISM zadels, de Fizik Mistica/Tritone zadels etc. De zogenaamde nose-less design zadels.


De zadels hebben een range waarbij de neus versteld kan worden van 40 t/m 70 mm breedte. Dat betekent dat de voorzijde smaller gemaakt kan worden dan bijvoorbeeld een ISM PN serie. De achterzijde van het zadel heeft een range van 130 t/m 175 mm. Waarbij wel opgemerkt moet worden dat wanneer je de zadels aan de achterzijde helemaal op zijn breedste positie zet, de voorzijde automatisch wat smaller wordt. Maar de ranges zijn zo ruim dat je niet snel aan het einde aan komt te zitten. (no pun intended :-) En de breedte kan links en rechts onafhankelijk van elkaar aangepast worden!

Het aanpassen gaat simpel met 4 boutjes aan de onderzijde van het zadel.


 

Maar niet alleen de breedte kan aangepast worden. Ook de vorm is iets wat je bij de BiSaddles kunt aanpassen. 


Naar gevoel kun je het zadel eventueel platter of juist ronder van vorm maken. Met 2 sets meegeleverde wedges pas je de vorm aan. De benodigde bouten hiervoor en een speciaal extra kort inbussleuteltje worden standaard meegeleverd. Het voordeel hiervan is dat voor rijders die last hebben van een beenlengteverschil of bijvoorbeeld een bekken wat geroteerd staat links en rechts een andere vorm en ondersteuning kunnen bieden die daardoor aan beide kanten tolerant is. Los van andere aanpassingen uiteraard.


En vanaf de achterzijde ziet het er dan zo uit als de wedges ertussen geplaatst zijn.




De hardheid van de zadels is ongeveer vergelijkbaar met de ISM PN1.1. Niet hard, eerder iets aan de zachte kant zonder té zacht te zijn. En vanwege de verstelbaarheid kun je de breedte van de ruimte waar de perineale delen rusten aanpassen naar eigen gevoel. Soms duurt het een paar ritjes voordat je helemaal de juiste 'fit' te pakken hebt.


 

Wij hebben de zadels nu al een klein jaar in gebruik en opvallend is dat het SRT model voor het grootste deel meer gekozen wordt door vrouwen en de EXT juist meer door mannen. We hebben nog niet echt kunnen uitvinden het hoe en waarom hiervan, maar de statistiek liegt niet.




Zelf ben ik fan, want tot op heden kon ik nooit echt mijn fit vinden bij bijvoorbeeld de ISM zadels. Allemaal toch net iets te breed aan de voorzijde naar mijn smaak, maar de EXT zit mij als gegoten. Maar zoals eerder gezegd, een zadel is een heel persoonlijk iets en ik heb zelf het linkerdeel van het zadel iets verder naar buiten staan aan de achterzijde dan rechts. Geeft mij net iets meer steun op dat punt en rechts heb ik dat niet nodig.

 

BiSaddles zijn niet goedkoop, € 299,95 en als de dollar ongunstig is soms zelf nog een paar tientjes duurder door alle invoerrechten, shipping en btw die er op berekend wordt door de import vanuit de US.


Maar hey, als je 90 of 180 km tijdens je race en trainingen moet fietsen is het comfort van een goed zadel belangrijk. En veel mensen hebben voor veel meer geld aan zadels in de kast liggen die ze niet meer gebruiken omdat na aanschaf toch bleek niet het beste zadel te zijn.


BiSaddles hebben we eventueel ook in de verhuur zitten wanneer na een zadeltest blijkt dat het een geschikte kandidaat is.

Het is hoe dan ook een superslim bedacht concept waar ze uiteraard de nodige patenten op hebben zitten en wat voor veel mensen dé oplossing van zadelklachten kan zijn. 


Voor een zadeltest kun je onze agenda raadplegen en die vind je hier

 

 

 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

TriPro triathlon clinics: Waar & wanner?

Tri-kalender

16
juli